Logo 100 Absolut Artists

Consuma Responsabil

Logo 100 Absolut Artists
FERENCZ BORBALA

FERENCZ BORBALA

Borbála și-a început studiile la Liceul Vocațional de Artă din Târgu-Mureș și spune că a fost dintotdeauna interesată de tot ce este decorativ și colorat. În clasa a XI-a a decis să se ocupe de moda masculină, iar facultatea (Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca) a ajutat-o să își dezvolte ideile, să își folosească la maximum creativitatea și să realizeze o colecție. A beneficiat și de burse Erasmus, a făcut internship-uri în Ungaria și Finlanda, iar acestea i-au permis să arunce o privire în culisele industriei, încă dinainte de a se avânta, la propriu, în ea. A încheiat și un masterat anul acesta, cu o colecție aclamată, realizată în atelierele Braiconf, lucru care i-a setat încă mai apăsat identitatea de designer aparte – asta pentru că Borbála integrează în hainele și accesoriile pe care le face tot soiul de deșeuri care devin, din gunoaie nefolositoare, piese dezirabile.

Ești unul dintre puținii designeri români care se concentrează pe partea de sustenabilitate/inclusivitate/modă etică – nu aș zice că în aceeași măsură pentru toate, dar e evident că te interesează aceste direcții.

Nu-mi place irosirea de nici un fel. Planeta noastră este încărcată de haine nedorite și deșeuri de plastic. Îmi place să dau încă o șansă acestor obiecte, prin reciclare sau upcycling. În același timp, cred în egalitatea dintre oameni, indiferent de sex, naționalitate, orientare sexuală, rasă etc. Consider că sunt foarte multe bariere sociale care nu sunt corecte, nu mai sunt actuale, și încerc să fac tot posibilul pentru a le schimba.

De unde îți iei inspirația? Și cum se transformă ea în haine? Dar informațiile? Ai zice că ești la curent cu ceea ce se întâmplă în modă acum?

Inspirația poate să vină de oriunde, din conflicte sociale, experiențe personale, filme sau cultura pop etc. Toate aceste lucruri devin haine după un proces destul de lung, dar de obicei inspirația se poate citi și pe produsul final. Încerc să fiu la curent cu tot ceea ce se întâmplă în lumea modei din revistele și site-urile de specialitate. Preferatul meu este Instagram-ul, unde pot să găsesc și proiecte foarte inovatoare, dar care sunt încă la început.

Poți să mă treci un pic prin procesul tău creativ? De la o idee la o colecție?

După idee, care este de obicei destul de abstractă, urmează să fac un sketchbook cu moodboard-uri și storyboard-uri. După asta urmează schițele, materialele, mulajele, și apoi realizarea hainelor. În cazuri mai rare am deja o idee de outfit, de la care pornește tot procesul. În acest caz fac toate moodboard-urile și schițele ulterior și astfel duc mai departe ideea respectivă.

Mai are moda menirea de a reflecta timpurile pe care le trăim? Și cum faci asta cu hainele tale?

Da, moda, ca întotdeauna, reflectă timpul în care trăim. Consumerismul, supraproducția, feminismul sunt dilemele actuale ale societății. „Regulile“ modei s-au schimbat, mulți designeri caută noi posibilități, elemente ready-made, upcycling. Hainele făcute din fâșii rămase la confecționare nu sunt rare deloc. Gunoiul devine o nouă materie primă, pe care fiecare, în felul său, încearcă să o transforme în ceva nou și spectaculos.

Ce ți se pare interesant în modă acum?

Moda masculină. Ceea ce se petece pe catwalk-urile intenaționale mi se pare absolut spectaculos. Sacoul tradițional tinde să dispară în favoarea pieselor nemaivazute de câteva secole în garderoba masculină: fuste, rochii, pantofi cu tocuri, cercei lungi etc. (care în secolele al XVI-lea și al XVII-lea erau absolut uzuale).

Preferi ca designul tău să fie unul ancorat în realitate, în funcționalitate, sau mai degrabă să trimită spre o zonă a fanteziei?

Mai mult în zona fanteziei. Îmi plac hainele foarte experimentale, dar totuși e un aspect important pentru mine ca produsul final să fie purtabil. Chiar dacă nu este ceva obișnuit, ceva ce vedem în mod normal pe stradă. Dar vreau să aibă posibilitatea de a fi purtat în diferite contexte.

La modul ideal, cine ar purta hainele și accesoriile pe care le faci?

Momentan, îmi imaginez hainele mele mai mult pe scene sau diferite evenimente. În primul rand, m-am gândit la artiști, interpreți precum G-Dragon sau Jared Leto. A fost o surpriză și pentru mine să observ, cu ocazia ședințelor foto, că deși le-am creat pentru bărbați, hainele arătau foarte bine și pe femei. Recent, cântăreața poloneză Natalia Nykiel a purtat o piesă cu ocazia unui concert și o altă
piesă a fost cumpărată de o femeie. 

Despre ce e brandul tău? Cum l-ai descrie?

Brandul meu este despre a face ceva spectaculos din lucruri aruncate. Nu vreau să folosesc prea mult din resursele planetei. Prefer să lucrez cu plastic și cu textile deja existente. Pe lângă asta, consider că fac haine pentru bărbați care sunt liberi să poarte orice își doresc. La începutul secolului femeile au luptat și și-au câștigat dreptul de-a purta orice. A venit rândul bărbaților. 

Ce planuri ai acum?

Mă pregătesc să plec în Olanda în câteva săptămâni, să fac parte dintr-un grup de cercetare care caută soluții pentru reciclarea plasticului. Aș dori să continui experimentele, pentru a transforma ceva aruncat și nedorit în ceva purtabil și frumos.